2010-05-24 08:00Pressmeddelande

Rödfärgspriset ska främja svensk arkitektur- 20 nomineringar utsedda till tävlingen

Idag presenteras de nominerade bidragen till arkitekttävlingen Rödfärgspriset 2010. De 20 tävlande byggnadsprojekten är spridda över Sverige från Malmö i söder till Östersund i norr. Nomineringarna innefattar bland annat ett flytande hotell i Tjörn och en italienskinspirerad ateljé i Kopparberg. Syftet med Rödfärgspriset är att främja nyskapande svensk arkitektur där Falu Rödfärg eller annan slamfärg har haft en framträdande roll.

Falu Rödfärg har en historia som sträcker sig tillbaka till medeltiden och floran av hus målade med den speciella färgen har genom århundradena vuxit till att bli något av en svensk kulturskatt. Och trots att det naturliga pigmentet från Falu koppargruva är begränsat tros det kunna räcka för att tillverka rödfärg i cirka 80 år framöver.

- Falu Rödfärg har en rik historia och har gjort ett tydligt avtryck på det svenska landskapet. Vi tycker att det är viktigt att föra Falu Rödfärg in i framtiden som en naturlig del av den nya moderna arkitekturen. Därför har vi skapat Rödfärgspriset där tradition möter nyskapande, säger Johan Molin, VD för Falu Rödfärg.

- Årets bidrag innehåller en stor arkitektonisk mångfald. De nominerade har visat goda prov på en nyskapande kreativitet samtidigt som det finns tydliga kopplingar tillbaka i historien. Om man ska se till nutida trender har svart Falu Rödfärg ha fått en riktig renässans, säger Love Arbén ordförande Rödfärgspriset.

Rödfärgspriset kombinerar tradition och nytänkande
Under de senaste 10 åren har den historiska färgen mött modern arkitektur i allt högre utsträckning. Sedan 2002 uppmärksammar Falu Rödfärg vartannat år detta spännande möte med kulturutmärkelsen Rödfärgspriset. Egna hem och fritidshus tävlar med offentliga och bedöms av en namnkunnig jury. Första priset är förutom äran en studieresa tillsammans med representanter från juryn för att inspireras av internationell arkitektur. Dessutom innehåller tävlingen en del där svenska folket har möjlighet att rösta fram Publikpriset genom att rösta på sin favorit på www.falurodfarg.com.

Totalt har juryn mottagit 48 bidrag och valt ut 20 nomineringar till Rödfärgspriset. Under sommaren och hösten fortsätter juryns arbete med besök runtom i landet för att inspektera bidragen och utse en slutlig vinnare som offentliggörs vid en prisutdelning hösten 2010.
För mer information om de nominerade bidragen besök www.falurodfarg.com/nomineradebidrag2010
För högupplösta bilder av de nominerade bidragen besök www.falurodfarg.com/press

Kort om juryn
•Love Arbén, ordförande, arkitekt SAR SIR/MSA.
•Peder Alton, journalist, tidigare arkitekturkritiker på DN.
•Elizabeth Hatz, arkitekt SAR/MSA, professor.
•Josefina Nordmark, arkitekt SAR/MSA.

För mer information vänligen kontakta:
Johan Molin VD Falu Rödfärg
Mobil: 070-5732773
E-post: johan.molin@falurodfarg.com

För mer information om historien bakom Falu Rödfärg vänligen besök: www.falurodfarg.com

Falu Rödfärg är ett av Sveriges äldsta aktiebolag, grundat 1764 som Stora Kopparbergs Bergslags AB. Idag är företaget ett fristående dotterbolag inom Stora Enso. Även som varumärke är Falu Rödfärg ett av landets äldsta. I snart 250 år har Falu Rödfärg tillverkats enligt samma grundrecept, med det unika, naturpigmentet från Falu Gruva. Den mineralrika färgen ger skyddande och bevarande egenskaper på trä och pigmentets naturliga kiselkristaller ger en äkta lyster åt alltifrån sjöbodar, torp och lador till offentliga byggnader och arkitektritade villor.