2014-03-27 08:10Pressmeddelande

Nio finalister i arkitekturtävlingen Rödfärgspriset 2014

null

Rödfärgspriset har delats ut till arkitekter vartannat år sedan 2002 för att visa på hur en
svensk färg med tradition tillbaka till 1500-talet kan lyfta samtida, modern arkitektur. Juryn har nu enats om nio finalister i 2014 års tävling - såväl nybyggda privatvillor som offentliga byggnader. Vinnaren utses i oktober vid en stor prisceremoni. Se alla nominerade objekt på www.rodfargspriset.se

I år delas Rödfärgspriset ut till svenska arkitekter för sjunde gången. Tävlingens jury har
enats om totalt nio finalister i årets tävling, där nutida modern design möter traditionell
slamfärg.

-  Rödfärgspriset bedömer byggnader som uppförts i Sverige och belönar nyskapande modern
arkitektur där Falu Rödfärg, eller annan slamfärg, har haft en framträdande
roll för helheten, berättar Love Arbén, juryns ordförande.

Falu Rödfärg arbetar för att bevara och utveckla ett svenskt kulturarv och firar i år 250 år. Färgen i sig kan spåras tillbaka till 1500-talet men den används också flitigt än i dag, inte bara på äldre
sommartorp och sjöbodar utan även på nydanande arkitektritade villor och offentliga byggnader. Färgen är dessutom, och har alltid varit, en ”naturprodukt” med mycket låg miljöbelastning.

-  Falu Rödfärg bär inte bara en stark och stolt svensk historia, den möter också modern design
på ett förtrollande sätt. Vi får ofta höra att Falu Rödfärg ger hus och byggnader den där extra karaktären. Det är de nominerade bidragen ett levande bevis på, säger Johan Molin, vd Falu Rödfärg.

Rödfärgsprisets nio finalister

Juryn kommer att utse en vinnare bland de nio utvalda finalisterna. Vinnaren presenteras i Stockholm den 23 oktober. Svenska folket får även en möjlighet att rösta fram Publikpriset. Röstningen startar på www.rodfargspriset.se under juni.

Falu Rödfärg är ett av Sveriges äldsta aktiebolag, grundat 1764 som Stora Kopparbergs Bergslags AB. Idag är företaget ett fristående dotterbolag inom Stora Enso. Även som varumärke är Falu Rödfärg ett av landets äldsta. I snart 250 år har Falu Rödfärg tillverkats enligt samma grundrecept, med det unika, naturpigmentet från Falu Gruva. Den mineralrika färgen ger skyddande och bevarande egenskaper på trä och pigmentets naturliga kiselkristaller ger en äkta lyster åt alltifrån sjöbodar, torp och lador till offentliga byggnader och arkitektritade villor.

Om Falu Rödfärg