2022-11-18 05:21Pressmeddelande

Gert och Karin Wingårdh vinnare av årets Rödfärgspris

Gert och Karin Wingårdh Gert och Karin Wingårdh

Igår kväll delades det prestigefyllda Rödfärgspriset ut i Falun till det bidrag som bäst fångat mötet mellan nyskapande modern arkitektur och traditionell slamfärg. Årets vinnare är Äggdal, skapat av Gert och Karin Wingårdh från Wingårdhs arkitektkontor.

Sedan 2002 har Falu Rödfärg delat ut det prestigefulla Rödfärgspriset till arkitekter runtom i landet. Juryn bedömer arkitektur som genom olika lösningar visar hur nutida modern design möter traditionell slamfärg - i allt från privata villor till kontorshus och offentliga byggnader.

Juryns motivering:

"Gammalt blir som nytt i detta generationsmöte där den röda slamfärgen aktivt bidrar till sammanhållningen. Vision och tradition kan ibland vara svårförenliga men under ytans röda kamouflage döljer sig här en experimentlusta som både tyglas av de yttre begränsningarna och triggas av dem. När enkelheten tillåts vara allt annat än enkel kan resultatet bli en skönhet bortom lyx och flärd. En husdröm värdig det unika kulturlandskapet."

Juryn består av  Love Arbén, Elizabeth Bonde Hatz, Mikael Bergquist & Katarina Grundsell.

- Tyvärr kunde inte Gert närvara ikväll, men det ska bli väldigt roligt att ringa honom och berätta att vi vann då han aldrig trodde att vi skulle göra det. Att rita Äggdal är ett av de roligaste projekten jag har arbetat med. Vi har haft fantastiska hantverkare som hjälpt oss under hela processen", säger Karin Wingårdh

Under kvällen delades även pris ut till Måns Malmborg för hans Bastu och Gästrum. Publikpriset ges till det bidraget som fått flest röster av allmänheten.

Information om Rödfärgspriset och alla nominerade: www.rödfärgspriset.se

I över 250 år har Falu Rödfärg tillverkats enligt samma grundrecept, med det unika, pigmentet hämtat ur Falu Gruva. De naturligt bevarande egenskaperna och den vackra lystern är förklaringar till varför Falu Rödfärg blivit Sveriges mest älskade utomhusfärg. Färgen har genom århundraden givit lyster åt åt allt från stugor, sjöbodar, torp och lador till gods, gårdar och arkitektritade villor. Idag är företaget ett fristående dotterbolag inom Stora Enso. Som varumärke är Falu Rödfärg ett av landets äldsta