2024-05-07 05:00Pressmeddelande

Falu Rödfärg hyllar Sverige i ny reklamfilm

Två kvinnor som dansar på ett fält av prästkragar.Stillbild ur Falu Rödfärgs nya reklamfilm.

I en ny reklamfilm från Falu Rödfärg tas vi med på en dansant resa genom rödmålade landskap. Det blir till en berättelse om Sverige illustrerad med dans till tonerna av Jan Johanssons välkända Visa från Utanmyra.

Falu Rödfärg är ett av Sveriges äldsta varumärken och genom århundraden har den matta röda färgen bidragit med karaktär på bebyggelsen som med tiden vuxit till en symbol för landet. Som produkt betraktad har färgen alltid varit densamma, men som kulturarv har den däremot ständigt fyllts på med nya erfarenheter och betydelser. Detta tar Falu Rödfärg fasta på i sin nya reklamfilm.

– Falu Rödfärg har sedan starten av den industriella produktionen, år 1764, såklart upplevt tider av både med- och motgång, men vi har levt med utvecklingen i Sverige och lyckats vara moderna i alla tider och det vill vi fortsätta med att vara. Med vår film vill vi sända ut en varm påminnelse om vilket fantastiskt land vi lever i, men också visa hur Sverige – precis som Falu Rödfärg – berikas och drivs framåt av människor, traditioner, drömmar och berättelser, säger Martin Jansson, vd på Falu Rödfärg.

DANS SOM SPRÅK

I reklamfilmen, som i full längd är fyra och en halv minuter lång, hör vi Jan Johanssons ikoniska tolkning av Visa från Utanmyra. Till de välkända tonerna bjuds det på ett dansmedley med allt från traditionell folkdans till tango och street.

– Filmen blev lång men det behövdes för att göra både låten och historien vi vill berätta rättvisa och vår historia är som bekant lång! Dans är härligt, den känner inga gränser och det talar direkt till våra känslor precis som rödfärgen gör när sammanhanget är rätt, vilket tillsammans kan bli väldigt starkt. Vår ambition var att skapa något som skildrar de minnen och berättelser som skapas i Sverige idag och få oss drömma och längta lite, kanske till en Faluröd stuga. Vi får se om vi lyckats, säger Martin Jansson.

FÖRHANDSVISNING VID GRUVAN

Reklamfilmen visades för första gången den 30 april i samband med valborgsmässofirandet på gruvområdet i Falun. Då firade nämligen Falu Rödfärg även sitt 260-årsjubileum

– Pigmentet från Falu Gruva är hjärtat i Falu Rödfärg, därför kändes det som en självklarhet att filmen skulle visas för första gången här, på den plats där färgen har sitt ursprung och sin historia, avslutar Martin Jansson.

Se hela reklamfilmen här: falurodfarg.com/lange-leve-sverige/

I över 250 år har Falu Rödfärg tillverkats enligt samma grundrecept, med det unika, pigmentet hämtat ur Falu Gruva. De naturligt bevarande egenskaperna och den vackra lystern är förklaringar till varför Falu Rödfärg blivit Sveriges mest älskade utomhusfärg. Färgen har genom århundraden givit lyster åt åt allt från stugor, sjöbodar, torp och lador till gods, gårdar och arkitektritade villor. Idag är företaget ett fristående dotterbolag inom Stora Enso. Som varumärke är Falu Rödfärg ett av landets äldsta.