2020-06-02 11:12Pressmeddelande

De nominerade i jubileumsomgången av Rödfärgspriset är utsedda

Idag tillkännages årets nominerade i Rödfärgspriset 2020, arkitektpriset som belönar nyskapande arkitektur där trä och slamfärg haft en framträdande roll för helheten. Priset delas i år ut för tionde gången i ordningen och juryn har nu enats om elva nominerade bidrag där såväl nybyggda privatvillor som offentliga byggnader finns representerade. Vinnaren utses under en prisceremoni i slutet på året.

Sedan 2002 har Falu Rödfärg delat ut det prestigefulla Rödfärgspriset till utvalda arkitekter runtom i landet. Genom åren har prisets delats ut till privata villor, kontorsbyggnader, bostadsområden och offentliga byggnader. Gemensamt för alla vinnande bidrag är att de lyckats förena nyskapande modern arkitektur med vår mest traditionsrika slamfärg.  Juryn har i år utsett totalt elva nominerade bidrag som visar hur nutida modern design möter traditionell slamfärg.

- Det känns extra speciellt att få utse de nominerade i årets jubileumsomgång av Rödfärgspriset. Vi i juryn är eniga om att årets bidrag håller en hög nivå och visar samtidigt på en spännande bredd. Vi ser nu fram emot att titta närmare på objekten och få utse en värdig vinnare, berättar Love Arbén, juryordförande, Rödfärgspriset.

Rödfärgsprisets finalister 2020:

• Kv Vitklövern, Håkan Albeman, Tengbom
  • Ciselören 1, Rickard Stark, Okidoki Arkitekter
  • Attefallshus, Skaftö Berg, Olov Gynt, Olov Gynt Arkitektkontor
  • Nya Stallet, Säby Gård, Karin Svenonius och Katarina Enekvist, Tengbom
  • Fågelbro, Daniel Widman och Ulrika Lowén Horn Af Rantzien, Lowén Widman Arkitekter
  • Skogsbrynet, Göran Lundqvist, Sire Fastigheter
  • Gärsnäs Galleri, Ia Hjärre, Dive Architects AB
  • Outdoor Eriksberg, Thomas Sandell, Sandellsandberg arkitekter
  • Prästbordet Rödön, Hans Murman, Murman Arkitekter AB
  • Fritidshus Ljusnedal, Jacob Hidemark, Hidemark & Stintzing Arkitekter AB
  • Fritidshus Värmdö, Jacob Hidemark, Hidemark & Stintzing Arkitekter AB

Vinnaren i Rödfärgspriset 2020 presenteras under en prisceremoni i slutet på året. Nytt för jubileumsåret är att priset delas ut i samarbete med Stora Enso, Falu Rödfärgs ägarbolag.

Samtliga nominerade bidrag finns publicerade på www.rodfarsgpriset.se
Under juni startar också omröstningen av Publikpriset där Svenska folket får möjlighet att rösta på sitt favoritbidrag.

Jurymedlemmar:
Love Arbén, ordförande, arkitekt SIR SAR/MSA
Mikael Bergquist, arkitekt, SAR/MSA
Elizabeth Hatz, arkitekt SAR/MSA, professor på KTH
Katarina Grundsell, arkitekt, SAR/MSA

För ytterligare information vänligen kontakta:
Love Arbén, juryordförande Rödfärgspriset, tfn 08-661 51 40.
Martin Jansson, vd Falu Rödfärg. tfn 070-658 56 58

Om Falu Rödfärg

Falu Rödfärg är ett av Sveriges äldsta aktiebolag, grundat 1764 som Stora Kopparbergs Bergslags AB. Idag är företaget ett fristående dotterbolag inom Stora Enso. Även som varumärke är Falu Rödfärg ett av landets äldsta. I snart 250 år har Falu Rödfärg tillverkats enligt samma grundrecept, med det unika, naturpigmentet från Falu Gruva. Den mineralrika färgen ger skyddande och bevarande egenskaper på trä och pigmentets naturliga kiselkristaller ger en äkta lyster åt alltifrån sjöbodar, torp och lador till offentliga byggnader och arkitektritade villor.

Martin Jansson
Martin Jansson