2022-05-16 07:32Pressmeddelande

Årets finalister klara för Rödfärgspriset 2022

Nominerade Rödfärgspriset 2022Nominerade Rödfärgspriset 2022

Sedan 2002 har Falu Rödfärg delat ut det prestigefyllda Rödfärgspriset för att belysa nyskapande, modern arkitektur där Falu Rödfärg eller annan slamfärg har haft en framträdande roll för helheten.

Med Rödfärgspriset vill Falu Rödfärg rikta blicken mot framtidens byggnader och den känsla av trygghet och värme som de kommer väcka hos oss och kommande generationer.

Genom åren har prisets delats ut till privata villor, kontorsbyggnader, bostadsområden och offentliga byggnader. Juryn har i år utsett totalt elva nominerade bidrag som visar hur nutida modern design möter traditionell slamfärg.

Rödfärgsprisets finalister 2022:

• Äggdal: Karin och Gert Wingårdh/ Wingårdh Arkitektkontor AB
  • Bastu och gästrum: Måns Malmborg/ Måns Malmborg Arkitektur & Bygg AB
  • Brovaktaren: Charlotte Vibegaard och Per Persson
  • Fromms lada: Tove Hidemark och Erik Hidemark
  • House Rio: Konrad Krupinski, Katarina Krupinska, Helena Andersson och Anders Johnsson/ Krupinski/Krupinska
  • Johannesfredsgrillen: Daniel Widman och Ulrika Lowén Horn af Rantzien/ Lowen Widman Arkitekter
  • Kalvholmen: Thomas Sandell/ Sandellsandberg Arkitekter AB
  • Kristineberg Studio: Stina Johansson SAR/MSA/ Stina Johansson arkitekt
  • Röda ladan: Måns Tham/ Måns Tham Arkitektkontor AB
  • Villa Simonsson: Mårten Claesson/ Claesson Koivisto Rune Arkitektkontor
  • Jakttornet: Leif Ahlbom/ Leif Ahlbom Arkitektkontor

- Årets bidrag håller en hög nivå och vi kan även se en trend med den röda färgen. Vi ser nu fram emot att titta närmare på objekten och få utse en värdig vinnare, säger Love Arbén, juryordförande Rödfärgspriset.

- Rödfärgspriset har en stor betydelse för Falu Rödfärg  priset belönar nyskapande, modern och svensk arkitektur och säger oss något om framtidens hembygder. I år finns många fina bidrag och det ska bli spännande att se vilket objekt som juryn utser som vinnare, säger Martin Jansson, vd Falu Rödfärg

Vinnaren i Rödfärgspriset presenteras under en prisceremoni i Falun den 17 november.

Samtliga nominerade bidrag finns publicerade på www.rodfargspriset.se

Svenska folket får även en möjlighet att rösta på sin favorit. Röstningen startar på www.rodfargspriset.se under juni månad.

Jurymedlemmar:
Love Arbén, ordförande, arkitekt SIR SAR/MSA
Mikael Bergquist, arkitekt, SAR/MSA
Elizabeth Hatz, arkitekt SAR/MSA, professor på KTH
Katarina Grundsell, arkitekt, SAR/MSA

För ytterligare information vänligen kontakta:
Love Arbén, juryordförande Rödfärgspriset, tfn 070-590 22 62
Martin Jansson, vd Falu Rödfärg, tfn 070-658 56 58

I över 250 år har Falu Rödfärg tillverkats enligt samma grundrecept, med det unika, pigmentet hämtat ur Falu Gruva. De naturligt bevarande egenskaperna och den vackra lystern är förklaringar till varför Falu Rödfärg blivit Sveriges mest älskade utomhusfärg. Färgen har genom århundraden givit lyster åt åt allt från stugor, sjöbodar, torp och lador till gods, gårdar och arkitektritade villor. Idag är företaget ett fristående dotterbolag inom Stora Enso. Som varumärke är Falu Rödfärg ett av landets äldsta.