2020-11-27 09:03Nyheter

Dags att anmäla sig till Dalarnas Byggnadsvårdspris 2021

Den 1 december öppnar anmälan till Dalarnas Byggnadsvårdspris. Priset som belyser och uppmuntrar goda insatser för bevarande av kunskap inom äldre byggnadshantverk och lokalt byggnads­skick, liksom nyskapande byggande på traditionell grund i Dalarna.

Juryn består av representanter för Dalarnas Fornminnes och Hembygdsförbund, Dalarnas museum, Falu Rödfärg och Länsstyrelsen Dalarna. I mars besöker juryn byggnaderna och deras byggnadsvårdare för att få veta mer om projekten och för att uppleva resultaten innan de utser en vinnare.

Nominera ditt eller någon annans byggnadsvårds-projekt till tävlingen! Anmälan är öppen mellan1 december 2020 och 15 februari 2021.

På www.byggnadsvardspriset.se hittar du mer information och anmälningsformulär. Följ gärna #dalarnasbyggnadsvårdspris på Instagram.

Falu Rödfärg är ett av Sveriges äldsta aktiebolag, grundat 1764 som Stora Kopparbergs Bergslags AB. Idag är företaget ett fristående dotterbolag inom Stora Enso. Även som varumärke är Falu Rödfärg ett av landets äldsta. I snart 250 år har Falu Rödfärg tillverkats enligt samma grundrecept, med det unika, naturpigmentet från Falu Gruva. Den mineralrika färgen ger skyddande och bevarande egenskaper på trä och pigmentets naturliga kiselkristaller ger en äkta lyster åt alltifrån sjöbodar, torp och lador till offentliga byggnader och arkitektritade villor.